Pro přehlednost a snadnější orientaci v textu následuje datace jednotlivých republik a mezidobí dle konsenzu panujícího mezi teoretiky moderní korejské historie :
Vojenská správa armády Spojených států: září 1945–srpen 1948
První republika: 15. srpen 1948–duben 1960
Demokratická prozatímní vláda: 19. duben 1960–srpen 1960
Druhá republika: srpen 1960–květen 1961
Vojenská vláda: 16. květen 1961–prosinec 1963
Třetí republika: 17. prosinec 1963–listopad 1972
Čtvrtá republika: 27. prosinec 1972–říjen 1979
Pátá republika: 12. prosinec1979–prosinec1987
Šestá republika: 16. prosinec 1987–současnost
První debaty o poválečném uspořádání Korejského poloostrova
Jedním z hlavních bodů konference, která se za účasti britského předsedy vlády Winstona Churchilla, amerického prezidenta Franklina Roosevelta a generalissima Čankajška uskutečnila v egyptské Káhiře v listopadu 1943, bylo kromě koordinace válečných operací vedoucích k totální porážce japonského císařství také budoucí poválečné uspořádání Asie. Představitelé zmíněných mocností se rozhodli Japonsku odebrat všechna násilně získaná teritoria a vrátit geopolitickou mapu zpět do roku 1914. Mimo toho se velmoci, „vědomé si zotročeného postavení korejského obyvatelstva, zavázaly tento stav ukončit a na území Korejského poloostrova vytvořit svobodnou a nezávislou Koreu.“ Sovětský svaz se k témuž zavázal v dokumentu vyhlašujícím válku Japonsku.
Tímto byl položen základní, a jak se později ukázalo, nahrubo tesaný kámen, který sice korejskému lidu sliboval právo na sebeurčení v rámci svobodného státu, nestanovoval však nic o budoucí formě státního uspořádání, ani o tom, do jaké sféry vlivu bude Korea spadat.
Korejský poloostrov se tak již od okamžiku svého vzniku stal hracím polem dvou ideologicky protichůdných velmocí a i když globální souboj sovětského komunismu a americké demokracie konec 20. století nepřežil, geopolitické uspořádání Korejského poloostrova nadále zůstává jedním z posledních památníků studené války.
Jižní Korea (1948–1961)
První svobodné volby do Národního shromáždění se měly na území Korejského poloostrova konat v květnu 1948. Sovětský svaz však do své sféry vlivu nevpustil Organizací spojených národů zaštítěnou komisi, která měla dohlížet na jejich regulérní průběh. Jihokorejské špičky tak byly postaveny před těžké rozhodnutí: Buďto odložit konání voleb do doby, než se urovnají spory obou supervelmocí, nebo volby na jihu uspořádat, a tím de facto podpořit rozdělení země. Květnové volby se nakonec uskutečnily , zvoleno bylo Národní shromáždění v čele se Rhee Syngman – hlavou Liberální strany, které následně přijalo ústavu a v ní zakotvený prezidentský systém; Korejská republika byla vyhlášena v den třetího výročí osvobození poloostrova – 15. srpna 1948. Jejím prvním prezidentem se stal Rhee Syngman .
Vztahy mezi Jižní Koreou a KLDR ( Korejská lidově demokratická republika vznikla 9. září 1948) se nadále horšily a 25. července 1950 KLDR na Jižní Koreu zaútočila – začala korejská válka trvající až do července roku 1953. Střet si vyžádal více než dva miliony obětí, z nichž většina byla z řad civilního obyvatelstva. Na geopolitické mapě světa a přetrvávajícím rozdělení korejského národa však válka nezměnila nic.
Ačkoliv byl Rhee Syngman zvolen demokratickou cestou v souladu s ústavou, začal do svých rukou v polovině 50. let koncentrovat stále více rozhodovacích pravomocí a režim přetvářel v autoritativní. I když bylo prezidentské období pouze čtyřleté a hlava státu mohla být zvolena pouze dvakrát, setrval Rhee díky několika ústavním změnám u moci téměř 12 let. Pokusy o usurpaci moci vyvrcholily v roce 1960, kdy v té době již 85letý Rhee ve svůj prospěch zmanipuloval prezidentské volby . Krátce poté byl po sérii nepokojů vedených nespokojenými odboráři a studenty, jež vešly do dějin pod názvem Dubnová revoluce, nucen na svůj post rezignovat. Správy země se do voleb naplánovaných na srpen 1960 ujala dočasná vláda v čele s Chang Myon, kterého Rhee jmenoval ministrem zahraničí den před svou rezignací.
Vítězem voleb se podle očekávání stala opoziční Demokratická strana. Proti společnému protivníku té doby – Rheeovi, jeho Liberální straně a nedemokratickým praktikám sjednocená opozice se však, poté co z politického pole zmizel subjekt, proti kterému se vymezovala, ukázala jako názorově nejednotná. Krize poskytla ideální živnou půdu pro vojenský puč, jež vypukl 16. května 1961 po půlnoci.
Vláda Park Chung-hee
Vojenský převrat
Chaosu panujícího v zemi se rozhodla využít část armády vedená Park Chung-hee . „Hrstka členů armády a námořnictva rychle obsadila všechny strategicky významné pozice v Soulu, ovládla tisk i rozhlasové vysílání a krátce na to také budovu vlády – vše bez jediného výstřelu. Stačilo k tomu 3 500 mužů a 12 důstojníků z armády v té době čítající na 600 000 vojáků.“
Chang Myon, stávající předseda vlády, se v reakci na povstání pokusil zmobilizovat americké jednotky – neúspěšně. I když byl ujištěn o podpoře, Američané se rozhodli vojensky neangažovat. Parkovi se brzy podařilo ovládnout i zbytek armády, čímž eliminoval největší hrozbu utvářejícího se režimu. Národní shromáždění bylo rozpuštěno a veškeré politické aktivity zakázány.
„Nově ustavený nejvyšší orgán, tzv. Revoluční výbor později nahrazený Nejvyšší radou pro přestavbu státu vydal prohlášení volající po vymýcení korupce a sociálních nerovností, vyzval občany k vytvoření nového jednotného národního ducha, soběstačné ekonomiky a vyzdvihl úzkou spolupráci se Spojenými státy.“ Prohlášení končilo závazkem, že jakmile se podaří situaci stabilizovat, bude moc navrácena do rukou civilní správy. Z ideologie projevu je patrné, že se Park silně vzhlédl v Japonsku, obzvláště v „mesiášství a samozvaném patriotizmu pohrdajícím demokratickými principy a víře v přímou razantní politiku, jež požadovali mladí japonští důstojníci ve 30. letech.“
Vojenská vláda (16. květen 1961–prosinec 1963)
První dva roky po vojenském převratu vládla Jižní Koreji vojenská junta. Její elity se koncentrovaly do Nejvyšší rady pro přestavbu státu vyhlášené v červenci 1961, která byla nadřazená celé existující struktuře civilní vlády. Zákonem mimořádného významu rada pozastavila platnost všech dodatků nové, tzv. Chang Myonovy ústavy schválené předchozí rok; následovaly masivní represe. Vytvořen byl zvláštní vojenský tribunál, jehož cílem bylo očistit jak armádu, tak širokou veřejnost od všech, které junta považovala za nepřátele státu – dominujícím obviněním byla spolupráce s KLDR či nařčení z propagace komunismu. Vznášet taková obvinění umožňoval tzv. Zákon o národní bezpečnosti, který vstoupil v platnost v listopadu 1948. „Zákon definoval nepokoje tak vágně a široce, že mohl být zneužit jako politický nástroj úřadu k potlačení prakticky jakékoliv opozice.“ Park Chung-hee navíc pravomoci tohoto nařízení v červnu 1961 rozšířil přijetím tzv. Protikomunistického zákona, který označoval všechny socialistické země světa za nepřátele Koreje.
„Během týdne po vydání Zákona mimořádného významu bylo zatčeno více než 2000 v politice aktivních osob včetně bývalého předsedy vlády Changa. Za prvních několik týdnů se v celách či bez práce ocitlo více než 13 300 státních úředníků a politicky nepohodlných důstojníků.“
Další kolo čistek následovalo po přijetí Zákona na očištění politického prostoru, který vstoupil v platnost v březnu 1962. Na jeho základě dostalo 4 367 politiků zákaz na jakékoli veřejné činnosti po dobu šesti let. Omezena byla také svoboda projevu: 41 ze 64 v té době v Soulu vycházejících deníků bylo zakázáno a téměř 14 000 osob bylo uvězněno pouze proto, že byly označeny jako „výtržníci“.
„Z počátku dávala junta najevo svůj puritánský zápal: vydala omezení na soukromé výdaje, zrušila prostituci a postiženy byly i tradiční korejské kavárny.“ Vojenské velení také potlačilo do té doby vyhlášený noční život hlavního města – důvodem nebyla jen hrozba srocování davu, ale také neadekvátní spotřeba v té době nedostatkové elektrické energie.
Mimo Nejvyšší rady pro přestavbu státu a armády se páteří režimu stala nově vytvořená Korejská národní bezpečnostní agentura a také Demokratická republikánská strana. Obě dvě instituce si pro svůj význam zaslouží samostatnou pasáž.
Korejská národní bezpečnostní agentura – KCIA
Korejskou národní bezpečnostní agenturu založil v 13. června 1961 zeť Park Chung-hee a jeden z mozků vojenského povstání Kim Chong-p’il. Na vzniku se svým dílem podílela také americká CIA a Čankajškův Kuomintang. I díky přímé americké podpoře se KCIA rychle rozrostla a její pravomoci přesáhly jak CIA, tak FBI. Kim Chong-p’il z KCIA vybudoval propracovanou, finančně velmi dobře jištěnou organizaci zaměstnávající desítky tisíc agentů, která politickému dění dominovala až do chvíle, kdy její šéf spáchal v říjnu 1979 na Park Chung-hee atentát. Mezi pravomoci KCIA patřily jak domácí, tak zahraniční zpravodajské aktivity společně s právem kontrolovat ostatní korejské agentury.
„Hlavním úkolem KCIA během Parkova režimu však nebyla ochrana státních zájmů, ale zajištění bezpečnosti režimu samotného. Dělo se tak za pomoci brutálních represivních technik, jejíchž cílem byla jak prodemokratická opozice, tak studentští aktivisté či intelektuálové.“
Zhoubných rozměrů dosáhly aktivity KCIA především během čtvrté republiky, tzv. éry yushin. „KCIA v té době disponovala agenty nejen mezi opozičními stranami, ale také v redakcích, v televizi, radiu, odborech či mezi studenty vysokých škol jak na území Koreje, tak ve Spojených státech a Japonsku.“
Jedním z nejobávanějších trestů byl pro perzekuované tzv. „výlet do Namsanu“, kde se nacházelo centrální velitelství KCIA. V něm docházelo k mučení prominentních osob korejského disentu. „Právě KCIA tak více než kterákoliv jiná státní instituce včetně samotné armády, symbolizuje rafinovanost a systematičnost útlaků éry Park Chung-hee.“ KCIA stála také za novou korejskou ústavou schválenou referendem 17. prosince 1962.
Demokratická republikánská strana - DRS
Vzhledem k vzrůstajícímu nátlaku Spojených států na ukončení vlády vojenské junty vyvstala Parkovu režimu nutnost vybudovat platformu, která by reprezentovala zájmy režimu v budoucím formálně demokratickém politickém systému. Jejím vytvořením byl pověřen, stejně jako vybudováním KCIA, Parkův zeť Kim Chong-p’il.
Vzniklá Demokratická republikánská strana se stala významnou oporou Parkova režimu, umožňující mu přímo ovlivňovat dění v Národním shromáždění. Kim při budování strany, která vznikla na jaře 1963, přestože v zemi platil zákaz veškerých politických aktivit, hojně využíval organizační struktury KCIA. Tajná služba navíc straně umožnila využívat část svých finančních zdrojů.
Po krátké době etablování se na korejském politickém poli se strana stala první opravdu koherentní, vysoce centralizovanou a efektivně vedenou nekomunistickou stranou v korejských dějinách. Vznik dalších politických subjektů byl povolen až poté, co byla geneze DRS dokončena . Přesto Park do poslední chvíle tajil datum konání prezidentských voleb v roce 1963 – 15. říjen, aby nově vzniklým stranám jejich pozici co nevíce zkomplikoval. Na sestavení kandidátních listin stranám zbyl pouhý měsíc.
Vojenská vláda (16. květen 1961–prosinec 1963) – dokončení
Na základě předchozího je patrné, že Parkovým hlavním cílem po nabytí moci byla celková deaktivace politického dění v zemi. Depolitizační snahy ovšem narazily na odpor Kennedyho administrativy. Vzhledem ke stupňujícím se hrozbám, z nichž se jako nejvážnější jevilo zastavení přísunu amerických peněz, nakonec Park po dvou letech odkladů v prosinci 1962 odvolal stanné právo a schválil referendum o přijetí nové ústavy.
Ta zásadně oslabila pozici Národního shromáždění – zatímco demokratická ústava z roku 1960 definovala silný dvoukomorový parlament a slabou pozici prezidenta, nová ústava přinesla slabý jednokomorový parlament, jehož legislativní činnost byla plně podřízena Nejvyšší radě pro přestavbu státu. Prezident měl být narozdíl od zrušené ústavy volený přímo.
Zároveň se zrušením stanného práva umožnil Park 2 300 z politiky vyloučeným osobám participovat na omezené volební kampani, přislíbil obnovení civilní vlády a návrat vojáků z měst do kasáren. Řadě „nebezpečných“ opozičních politiků však participace na volební kampani umožněna nebyla, čímž došlo k ovlivnění regulérnosti voleb.
Veřejné mínění se však pro Parka nevyvíjelo tak, jak by si představoval, a stále aktuálněji vyvstávala hrozba porážky v chystaných prezidentských volbách. Park zareagoval výhružkou, že prodlouží mandát Nejvyšší radě národní obnovy o další čtyři roky. Po dalším americkém nátlaku se ale volby nakonec uskutečnily.
„Snahou Parka bylo převést režim z vojenského na kvazi-civilní a tím ho legitimizovat s minimálními změnami. Takto nastavený systém se sice formálně platnými, ale jinak mocenskou elitou zcela kontrolovanými demokratickými prvky (volby, existence politických stran, ústavní pořádek), se stal na následujících šestnáct let nástrojem pro realizaci Parkovy politické vůle.“
„I když si Park Chung-hee díky nové ústavě a represivní činnosti KCIA připravil půdu pro volební vítězství velmi pečlivě, v prezidentských volbách 17. prosince 1963 zvítězil nad opozičním kandidátem Yun Po-sonem jen těsně, když získal „pouhých“ 46,6 % hlasů zatímco Yun 45,1 %. V parlamentních volbách uskutečněných měsíc po prezidentských se již změna ústavy projevila naplno. Nový volební systém, který automaticky přiděloval dvě třetiny křesel vítězné straně, umožnil DRS získat 110 ze 175 křesel, i když získala jen 32 % hlasů.“ Mimo změny volební systému měla na volební výsledek vliv silná organizovanost DRS, finance a represe KCIA, rozdrobenost opozice a zákaz kandidatury pro několik tisíc nepohodlných osob.
Třetí republika (17. prosinec 1963–listopad 1972)
Toto období bylo se dalo charakterizovat snahami o realizaci Parkova kvazi-civilního režimu v rámci omezenějšího systému demokratické stranické politiky.
Po první dva roky se hlavním politickým tématem stal podpis normalizační dohody s Japonskem. Hned poté, co se objevily první zmínky o chystané úmluvě, vypukly bouřlivé studentské protesty, které vyústily ve vyhlášení dalšího stanného práva. Normalizační dohoda byla nakonec schválena v srpnu 1965 ; v platnost vstoupila v prosinci 1965. Během necelého roku po podepsání dohody předstihlo Japonsko Spojené státy a stalo nejdůležitějším jihokorejským obchodním partnerem a investorem.
Období mezi roky 1965 a 1971 proběhlo ve znamení ohromného ekonomického růstu země a v porovnání s předchozími a následujícími lety relativně stabilně. Rád bych se zde proto krátce zmínil o hospodářských aktivitách Parkova režimu.
Korejský ekonomický zázrak
Jen měsíc po uchopení moci v roce 1961 založil Park Chung-Hee Radu pro ekonomické plánování, později přejmenovanou na Výbor pro ekonomické plánování, který se brzy stal nejvyšší instancí korejské z části direktivně řízené ekonomiky. „Plány první pětiletky vytvořené krátce po přejmenování rady na výbor deklarovaly princip řízeného kapitalismu, který v sobě spojoval prvky volného trhu – respekt k tržní svobodě, autonomii ekonomického subjektu, ale také právo vlády buďto přímo participovat, či nepřímo ovlivňovat strategická průmyslová odvětví národního zájmu.“ V pětiletých plánech režim s úspěchem pokračoval i v dalších letech.
Při tvorbě tohoto ekonomického modelu je patrná Parkova fascinace poválečným Japonskem, z něhož režim přejal podporu proexportní politiky, preferenci domácích podniků pomocí bezúročných půjček či daňových prázdnin, snahu udržet slabou měnu nebo nízká dovozní cla na suroviny a vysoká na hotové produkty. Nutno dodat, že zásadní úlohu v celém procesu sehrály zahraniční investice ze strany USA a od roku 1965 také z Japonska.
Do čela korejského hospodářství se podle předpokladů postavil sám Park Chung-hee. Brzy se obklopil řadou mezinárodně renomovaných ekonomů, s nimiž většinu svých rozhodnutí konzultoval. Pokud však došlo na jeho vizionářské projekty, odmítavé postoje poradců byly marné. Park osobně vybíral společnosti, kterým byly poskytnuty velké státní zakázky, nebo naopak pozastavoval platby těm, o nichž byl přesvědčen, že nepracují tak, jak by si sám představoval.
Pokud se za Parkovou érou ohlédneme z ekonomického hlediska, musíme konstatovat, že úspěchy direktivního vedení ve strategických odvětví průmyslu byly majestátní, srovnatelné s poválečným obdobím v Japonsku, či současnou Čínou, a pozitivně ovlivnily vývoj celého jihokorejského hospodářství.
Podle analýz Světové banky se korejský HDP pod Parkem každých deset let ztrojnásobil. Stejně úspěšný byl boj s chudobou. Ještě v roce 1965 byl HDP na obyvatele srovnatelný s chudšími oblastmi Afriky – pod hranicí chudoby žilo více než 40 % domácností; do roku 1980 se jejich počet snížil na méně než 10 %. HDP na obyvatele se krátce po Parkově vojenském převratu v roce 1961 pohyboval na hranici 100 dolarů, v době jeho smrti to již bylo 1000 dolarů .
Třetí republika (17. prosinec 1963–listopad 1972) – dokončení
Zvyšující se životní úroveň a proexportní politika přinesla Parkovi popularitu voličů. Ve volbách v roce 1967 zvítězil s náskokem více než milionu hlasů – významný podíl na úspěchu však měla opět korejská tajná služba. Ta si vzhledem k vysokému přebytku platební bilance mohla dovolit rozhazovat desítky milionů dolarů.
K největší zahraničněpolitické rozepři tohoto období došlo v roce 1968. KCIA tehdy ze Západního Německa unesla několik korejských občanů, které po návratu do země čekalo obvinění ze spolupráce s KLDR. Únos v Německu vyvolal vlnu odporu a téměř způsobil přerušení diplomatických styků mezi oběma zeměmi.
Ačkoliv bylo toto období relativně klidné, přesto nelze hovořit v demokratických termínech – jakmile se režim „nevešel“ do ústavního rámce, neváhal fungovat mimo něj. Klasickým příkladem je způsob řešení krize v roce 1969, kdy se opozice rozhodla blokovat vstup do Národního shromáždění, aby DRS zabránila přijmout ústavní dodatek umožňující Parkovi kandidovat i ve třetím volebním období (ústava povolovala jen dvě) – poslanci DRS se proto sešli v administrativní budově NS a dodatek schválili tam.
Přesto se během let navršila řada faktorů, jež Parka přesvědčily o nutnosti reformy celého systému. „I s většinou DRS v parlamentu se ukázalo, že stranická politika je časově náročnější a narušuje politickou linii režimu více, než byl Park ochoten tolerovat.“ Na počátku sedmdesátých let se navíc začala sjednocovat dosud rozdělená opozice, spojily se dvě frakce od roku 1961 rozdělené Demokratické strany, na jejichž základě vznikla Nová demokratická strana, která svým programem lákala stále více především městských obyvatel Jižní Koreje.
Čtvrtá republika (27. prosinec 1972–říjen 1979)
K rázné změně výše popsaného relativně svobodného režimu došlo v říjnu 1972 . Park opět vyhlásil stanné právo, zrušil stávající ústavu, rozpustil Národní shromáždění a vyhlásil nové prezidentské volby, jejichž volební systém byl změněn z přímého na nepřímý. Navíc se opakoval scénář z roku 1961: Byla potlačena svoboda tisku a za mřížemi se ocitlo široké vedení opozice. Park nazval nový ústavní systém Yushin .
Pro vývoj situace se jako zásadní jevila reakce Spojených států. Ty se vždy, více či méně intenzivně, snažily limitovat autoritativní tendence ať již během vlády Rhee Syngmana, či po Parkově povstání v roce 1961. Po zvážení situace se však tentokrát Spojené státy rozhodly proti utužení režimu nezasahovat. Park Chung-Hee si dobu pro převrat pečlivě naplánoval. Tři týdny předtím proběhl podobný puč na Filipínách – prezident Ferdinand Marcos vyhlásil stanné právo a zrušil stávající politické instituce, aniž by jeho akce vyvolaly ve Spojených státech negativní odezvy. Oba dva převraty navíc proběhly krátce před konáním amerických prezidentských voleb, kdy bývají američtí prezidenti obzvláště neochotní vynášet kontroverzní rozhodnutí týkající se zahraniční politiky. „Stávající garnitura Bílého domu Nixon – Kissinger honosící se svou diplomatickou realpolitik se díky komplikované situaci ve Vietnamu ocitla pod tlakem veřejnosti a Američané se proto rozhodli do korejské otázky nevměšovat.“
V reakci na vyhlášení revitalizačních reforem Yushin, jež vstoupily v platnost po zmanipulovaném celonárodním referendu v říjnu 1972, došlo k další homogenizaci jinak partikularizované jihokorejské opozice. Její snahy však byly pomocí KCIA a Armádního bezpečnostního velitelství systematicky likvidovány hned u zrodu. Řada opozičních špiček se ocitla za mřížemi či v domácím vězení, mnoho z nich bylo mučeno. Kromě fyzického mučení KCIA používala také různé formy psychického nátlaku. Jejich oběťmi byli především rodinní příslušníci zadržovaných jedinců. Těm byly často odpírány jakékoli informace o osudu jejich blízkých, popřípadě o místě jejich zadržení. „Svévolné zatýkání, prodloužené vazby, násilím vynucená přiznání, simulované soudy či popravy mohly postihnout každého, kdo se odvážil postavit proti systému.“ Mezi denní chléb KCIA patřila přísná cenzura veškerých jak tištěných, tak také rozhlasových a televizních médií.
Represivní praktiky začaly brzy vydávat své plody. Po půl roce od převratu se jedinou stále ještě relativně funkční opozicí stala ta, které se ze země podařilo uprchnout, nebo mimo zemi žila již před pučem v roce 1961 . „Asi nejznámější obětí režimu se stal prominentní profesor práva Soulské národní univerzity, nejvýznamnější školy v zemi, Choe Jong-gil, jehož v říjnu 1973 KCIA umučila k smrti.“
Park Chung-hee dokázal ve svůj prospěch využít také krátkého oteplení vztahů s KLDR na počátku 1972. Pro mnoho Korejců znamenaly plánované bilaterální rozhovory jedinou naději na opětovné setkání s příbuznými, jež se octili v nesprávnou dobu na druhé straně hranice.
Ve smíšené atmosféře strachu z represí a víry v budoucnost byla v listopadu 1972 v celonárodním referendu schválena nová ústava garantující Parkovi prakticky neomezený a nekontrolovaný přístup k moci.
„Prezidentský systém byl transformován v tuhý vůdcovský autoritativní režim. Hlava státu byla volena snadno manipulovatelným orgánem složeným z několika tisíc nestraníků, zvaným Národní rada pro sjednocení, v jehož čele stál sám Park. Konečná pojistka proti jakémukoli ohrožení prezidentovy autority byla zajištěna dalšími ústavními nařízeními, která se týkala lidového hlasování a zvláštních nouzových opatření. Tyto zahrnovaly celou oblast vnitrostátních záležitostí, jež mohly být uzákoněny po prezidentově samostatném rozhodnutí.“ Jmenování jedné třetiny členů Národního shromáždění prezidentovi zajistilo absolutní kontrolu nad legislativou.
Dne 12. prosince 1972 byl Park Chung-Hee jednohlasně zvolen prezidentem na prodloužené období šesti let. Národní rada pro sjednocení ho do čela země absolutní většinou zvolila ještě jednou v červenci 1978. Park se u moci udržel jen do roku 1979.
Režim svým silně represivním charakterem roztočil spirálu, jež nakonec vedla k jeho pádu. Situace se začala zhoršovat po dalším vyhlášení stanného práva na počátku roku 1974, během něhož bylo na 200 osob odsouzeno k smrti či k doživotnímu odnětí svobody. Mezi perzekuovanými byli např. významný katolický kněz, několik špiček disentu a také jediný žijící bývalý prezident z období krátkého demokratického intermezza Yun Po Sun.
Další komplikace přišly po opětovném probuzení Spojených států: na program dne byla v reakci na politické násilí znovu nastolena otázka zrušení vojenské pomoci. KCIA a špičky režimu zareagovaly tak, jak byly zvyklé jednat na poloostrově – korupcí. „Aféru, jež vešla do dějin jako tzv. Koreagate, vyvolali členové KCIA, kteří se rozhodli nabídnout 30 000 amerických dolarů každému senátorovi, resp. 5 000 dolarů každému kongresmanovi, který by hlasoval proti návrhu na zrušení finanční podpory.“
Konec režimu přišel v souvislosti s prohlubující se ekonomickou a politickou krizí. „Ekonomické problémy, které se vršily již od počátku sedmdesátých let, se v roce 1979 ještě zhoršily druhou ropnou krizí a způsobily, že mnoho Korejců ze střední vrstvy, kteří doposud pochybovali pouze o charakteru vládní politiky, začalo nyní otevřeně kritizovat i její ekonomické neúspěchy.“ Dalo by se říci, že Park nedokázal zavčas zareagovat na vzrůstající uvědomění občanského sektoru. „Vize centrálně plánované ekonomiky a autoritativního proexportně orientovaného režimu narazila na hodnoty občanské společnosti, individualitu a stále sílící vliv křesťanství.“ Krize vyvrcholila nepokoji v Masanu a Pusanu v srpnu a září 1979, jež podnítily Parkovo zavraždění řiditelem KCIA 26. října 1979.
30.4.07
Jižní Korea za vlády Park Chung-hee
Posted by Martin Vlnas at 30.4.07
Labels: autoritativní režim, ekonomika, Jižní Korea, moderní historie, Park Chung-hee, politika
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment